W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Zwroty środków publicznych - Powiatowy Urząd Pracy w Legnicy
Zwroty środków publicznych
Rachunek bankowy, na który należy dokonywać zwrotów środków:
Powiatowy Urząd Pracy w Legnicy
PKO BP SA 48 1020 5226 0000 6802 0802 6348
Za „nienależnie pobrane świadczenie pieniężne" uważa się:
świadczenie pieniężne wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do jego pobierania, jeżeli pobierający to świadczenie był pouczony o tych okolicznościach;
świadczenie pieniężne wypłacone na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd powiatowego urzędu pracy przez osobę pobierającą to świadczenie;
zasiłek, stypendium lub inne świadczenie pieniężne finansowane z Funduszu Pracy wypłacone osobie za okres, za który nabyła prawo do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty rodzinnej, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli organ rentowy, który przyznał świadczenie, nie dokonał jego pomniejszenia;
koszty szkolenia, w przypadku:
gdy osoba z własnej winy nie ukończyła szkolenia (z wyjątkiem przypadku, gdy przyczyną nieukończenia szkolenia było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej)
gdy skierowanie na szkolenie nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd powiatowego urzędu pracy przez osobę skierowaną na szkolenie;
koszty przygotowania zawodowego dorosłych, w przypadku:
gdy uczestnik przygotowania zawodowego dorosłych z własnej winy przerwał program tego przygotowania lub nie przystąpił do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu czeladniczego lub egzaminu sprawdzającego, z wyjątkiem sytuacji gdy powodem przerwania programu tego przygotowania lub nieprzystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu czeladniczego lub egzaminu sprawdzającego było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej
gdy skierowanie na przygotowanie zawodowe dorosłych nastąpiło na podstawie nieprawdziwych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd powiatowego urzędu pracy przez osobę skierowaną na przygotowanie zawodowe dorosłych;
zasiłek wypłacony za okres, za który, w związku z orzeczeniem sądu, wypłacono wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub odszkodowanie z tytułu wadliwego wypowiedzenia umowy o pracę;
świadczenie pieniężne wypłacone z Funduszu Pracy za okres po śmierci uprawnionego;
świadczenie przedemerytalne wypłacone w kwocie zaliczkowej, jeżeli organ rentowy odmówił wydania decyzji ustalającej wysokość emerytury w celu ustalenia wysokości świadczenia przedemerytalnego.
Osoba, która pobrała nienależne świadczenie pieniężne, jest obowiązana do zwrotu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji w przedmiocie obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego, kwoty otrzymanego świadczenia wraz z przekazaną od tego świadczenia zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składką na ubezpieczenie zdrowotne".
Kwoty nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Pozostałe należności:
podmiot prowadzący działalność gospodarczą, niepubliczne przedszkole, niepubliczna szkoła i producent rolny, który otrzymał refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, jest obowiązany dokonać zwrotu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty, otrzymanych środków wraz z odsetkami, jeżeli zatrudniał na utworzonym stanowisku pracy skierowanego lub skierowanych bezrobotnych w pełnym wymiarze czasu pracy łącznie przez okres krótszy niż 24 miesiące albo naruszył inne warunki umowy o refundację
osoba, która otrzymała jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, jest obowiązana dokonać zwrotu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty, otrzymanych środków wraz z odsetkami, jeżeli prowadziła działalność gospodarczą lub była członkiem spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 miesięcy albo naruszone zostały inne warunki umowy dotyczące przyznania środków
pozostałe świadczenia finansowane z środków Funduszu Pracy, w terminie określonym w zawartych umowach w przypadku naruszenia zapisów umowy dotyczących świadczenia (w tym m.in. w zakresie organizacji prac interwencyjnych, robót publicznych etc.)
Kwoty pozostałych nienależnie pobranych świadczeń podlegają ściągnięciu w trybie przepisów Kodeksu Cywilnego.
Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dopuszcza zastosowanie ulg w spłacie należności z zachowaniem zasad gospodarności, celowości i oszczędności. Osoby/ podmioty które nienależnie pobrały świadczenie lub nie dotrzymały warunków umów mogą ubiegać się o:
odroczenie terminu płatności
rozłożenie należności na raty.
jako ostateczną formę pomocy, ustawodawca dopuszcza również, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy, możliwość ubiegania się o umorzenie należności w całości albo w części, jeżeli wystąpiła jedna z przesłanek:
w postępowaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że osoba lub inny podmiot nie posiadają majątku, z którego można dochodzić należności;
dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu niezbędnych środków utrzymania;
osoba zmarła, nie pozostawiając majątku, z którego można dochodzić należności;
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne.
W przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej Wnioskując o ulgę w spłacie należy przedłożyć:
wniosek o udzielenie ulgi w spłacie: odroczenie terminu płatności/ rozłożenie na raty (formularz do pobrania),
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie – wskazanie argumentów które pozwolą ustalić czy zachodzą przesłanki do udzielenia ulgi w spłacie. Uzasadnienie powinno zawierać opis sytuacji rodzinnej i majątkowej.
W przypadku wniosku o umorzenie, należy dodatkowo dołączyć wszelkie dokumenty, które potwierdzają informację zawarte we wniosku i przemawiają za przyznaniem ulgi (np. zaświadczenia o zarobkach, rachunki, inne dokumenty potwierdzające stałe miesięczne wydatki oraz źródła dochodów). W przypadku osób/ podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ubiegających się o ulgę w spłacie, która stanowi pomoc de minimis należy przedłożyć dodatkowo:
formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis oraz oświadczenie czy ciąży obowiązek zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska wydała decyzje o obowiązku zwrotu pomocy,
W zależności od formy organizacyjnej podmiotu ubiegającego się o ulgę w spłacie w/w dokumenty i oświadczenia składają osoby upoważnione do reprezentacji lub każdy ze wspólników osobno. Udzielenie ulgi w spłacie osobom/ podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą jest pomocą publiczną, udzielaną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty, termin ostatecznej spłaty zobowiązania ulega odroczeniu. Jednocześnie od należności których spłatę rozłożono na raty nie nalicza się odsetek ustawowych za okres od wydania decyzji w przedmiocie rozłożenia na raty do dnia upływu terminu zapłaty określonego w tej decyzji. Urząd, aby podjąć stanowisko w spawie udzielenia ulgi w spłacie, zobowiązany jest do oceny sytuacji przedsiębiorcy, uwzględniając zarówno jego kondycję ekonomiczno – finansową a w przypadku rozłożenia na raty - ryzyko nie wywiązania się przedsiębiorcy z systemu ratalnego i możliwości odzyskania zaległych zobowiązań. W/w dokumenty są niezbędne do ustalenia czy istnieje możliwość udzielenia pomocy publicznej w postaci ulgi w spłacie oraz ustalenia wysokości przyznanej pomocy. Jeśli wniosek składapełnomocnik, należy dołączyć do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczonyodpis pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 10 kodeksu postępowania administracyjnego w trakcie prowadzonego postępowania dłużnik ma możliwość brania czynnego udziału w każdym jego stadium.
Ważne! Złożenie wniosku o ulgę w spłacie należności:
nie stanowi ustawowej przesłanki do zawieszenia postępowania egzekucyjnego,
nie wstrzymuje naliczania odsetek ustawowych oraz odsetek za opóźnienie.