Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy dopuszcza zastosowanie ulg w spłacie należności z zachowaniem zasad gospodarności, celowości i oszczędności. Osoby/ podmioty które nienależnie pobrały świadczenie lub nie dotrzymały warunków umów mogą ubiegać się o:
- odroczenie terminu płatności
- rozłożenie należności na raty.
- jako ostateczną formę pomocy, ustawodawca dopuszcza również, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy, możliwość ubiegania się o umorzenie należności w całości albo w części, jeżeli wystąpiła jedna z przesłanek:
- w postępowaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że osoba lub inny podmiot nie posiadają majątku, z którego można dochodzić należności;
- dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu niezbędnych środków utrzymania;
- osoba zmarła, nie pozostawiając majątku, z którego można dochodzić należności;
- zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne.
W przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej Wnioskując o ulgę w spłacie należy przedłożyć:
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie – wskazanie argumentów które pozwolą ustalić czy zachodzą przesłanki do udzielenia ulgi w spłacie. Uzasadnienie powinno zawierać opis sytuacji rodzinnej i majątkowej.
W przypadku wniosku o umorzenie, należy dodatkowo dołączyć wszelkie dokumenty, które potwierdzają informację zawarte we wniosku i przemawiają za przyznaniem ulgi (np. zaświadczenia o zarobkach, rachunki, inne dokumenty potwierdzające stałe miesięczne wydatki oraz źródła dochodów).
W przypadku osób/ podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ubiegających się o ulgę w spłacie, która stanowi pomoc de minimis należy przedłożyć dodatkowo: - formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis oraz oświadczenie czy ciąży obowiązek zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska wydała decyzje o obowiązku zwrotu pomocy,
W zależności od formy organizacyjnej podmiotu ubiegającego się o ulgę w spłacie w/w dokumenty i oświadczenia składają osoby upoważnione do reprezentacji lub każdy ze wspólników osobno.
Udzielenie ulgi w spłacie osobom/ podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą jest pomocą publiczną, udzielaną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. W przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty, termin ostatecznej spłaty zobowiązania ulega odroczeniu. Jednocześnie od należności których spłatę rozłożono na raty nie nalicza się odsetek ustawowych za okres od wydania decyzji w przedmiocie rozłożenia na raty do dnia upływu terminu zapłaty określonego w tej decyzji.
Urząd, aby podjąć stanowisko w spawie udzielenia ulgi w spłacie, zobowiązany jest do oceny sytuacji przedsiębiorcy, uwzględniając zarówno jego kondycję ekonomiczno – finansową a w przypadku rozłożenia na raty - ryzyko nie wywiązania się przedsiębiorcy z systemu ratalnego i możliwości odzyskania zaległych zobowiązań.
W/w dokumenty są niezbędne do ustalenia czy istnieje możliwość udzielenia pomocy publicznej w postaci ulgi w spłacie oraz ustalenia wysokości przyznanej pomocy.
Jeśli wniosek składa
pełnomocnik, należy dołączyć do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony
odpis pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 10 kodeksu postępowania administracyjnego w trakcie prowadzonego postępowania dłużnik ma możliwość brania czynnego udziału w każdym jego stadium.
Ważne! Złożenie wniosku o ulgę w spłacie należności:
- nie stanowi ustawowej przesłanki do zawieszenia postępowania egzekucyjnego,
- nie wstrzymuje naliczania odsetek ustawowych oraz odsetek za opóźnienie.